Nackspärr, ont i nacken, är en plötslig smärta och stelhet i nacken som gör att man får svårigheter att vrida på huvudet. Nackspärr kan uppkomma i de mest alldagliga situationer utan förvarning. Det är bra att gå till en kiropraktor för att få sin nackspärr behandlad. Nackspärr har vanligtvis sitt ursprung i låsningar i nackens facettleder och en kiropraktorbehandling ger ofta mycket bra resultat.

Tänkbara orsaker till uppkomsten av de akuta smärtor och spänningar i nacken som vi kallar nackspärr är många. Ofta handlar det om ensidiga arbetsställningar och dålig ergonomi, dålig sovställning på grund av fel sängmadrass eller kudde, eller nedkylning av nacken på grund av att man har suttit i drag i till exempel en bil eller vid luftkonditionering. Nackspärr kan också uppstå till följd av psykiska problem eller stress som successivt skapar spänningar i nackens muskler och frambringar stelhet och smärtor.

"lederna mellan kotorna i nacken fastnar"

Det som vanligtvis sker är att lederna mellan kotorna i nacken fastnar och det uppstår kramp i musklerna runt omkring. Området kan därefter bli irriterat och svullna, och smärtan kan stråla ut från nacken till andra kroppsdelar, oftast till axeln och armen men även huvudvärk kan vara en biverkan. Det gör ont och det tar emot när man försöker vrida på huvudet, särskilt åt ett visst håll.

Som tur är finns hjälp att få. Akut nackspärr är en av de vanligaste orsakerna till att människor söker hjälp hos en kiropraktor. Kiropraktisk behandling för nackspärr går ut på att med snabba, preciserade tryck och justeringar förbättra rörligheten i de låsta lederna. Mjukare metoder som stretchning och uppmjukning av musklerna ingår också i behandlingen.

Det finns en rad förebyggande åtgärder att vidta om man vill minska risken för att drabbas av nackspärr. Här är några tips på detaljer i vardagslivet som man kan tänka på:

1. Se över din arbetsställning
    Tänk på att sitta rak i ryggen och vila underarmarna och händerna komfortabelt på armstöd och bord. Sitter du mycket vid en dator, tänk på att skärmen ska vara placerad rakt framför dig på en armlängds avstånd.

2. Se över din sovplats
    Köp en ordentlig kudde som stödjer nacken när du sover och investera i en bra bäddmadrass. Sov inte på magen.

3. Tänk på att träna
    Motion och träning är förstås alltid en bra sak i förebyggande syfte mot sjukdomar och andra opassligheter, men vill man slippa just nackspärr så finns det speciella sätt att träna upp nackmusklerna. En kiropraktor kan tipsa om övningar.

När smärtan väl har uppstått är det naturligtvis för sent för förebyggande åtgärder. Då är kiropraktisk behandling nödvändig för att få smärtan att försvinna och få nacken att fungera som vanligt igen. Många människor som vet att de har återkommande nackproblem besöker en kiropraktor regelbundet för att lösa upp mindre låsningar i nacken innan besvären blir akuta. På så vis kan man också slippa onödigt lidande.

Tänk också på att även barn kan få nackspärr. Det uppstår ofta i samband med virusinfektioner och är vanligtvis ofarligt, men det kan likväl vara en god idé att gå till en kiropraktor för en bedömning.