Skolios är ett tillstånd då ryggraden är vriden i sidled. Det är ett vanligt tillstånd men många personer som drabbats av skolios lider inte av det eftersom krökningen av ryggraden är så svag. En mer utvecklad skolios kan ge smärtor i hela ryggen, kronisk trötthet samt svårigheter med andningen. Tänk på att låta en kiropraktor göra en utredning av en person med skolios.

Skolios är ett tillstånd då ryggraden är vriden i sidled

Skolios finns i olika former och kategoriseras efter hur den ser ut, hur den uppstått och när den upptäckts. Huvudsakligen delas skolios in i två kategorier. Den vanligaste är funktionell skolios som kännetecknas av att ryggraden rätas ut när personen sitter eller ligger ner. Den andra och allvarligare typen av skolios är strukturell skolios som inte lindras av sittande eller liggande kroppsställning. Utöver dessa två kategorier finns en tillfällig form av skolios, smärtskolios, orsakad av muskelspänningar och som bland annat kan uppstå i samband med ischias eller ryggskott.

Funktionell skolios orsakas vanligen av att benen är olika långa eller att bäckenet är snedställt.
Den är en lindrigare variant och ryggradens krökning är oftast inte mer än 15 grader. Med hjälp av röntgenbilder kan krökningen av ryggraden mätas (grader Cobb). En krökning på 10 grader räknas som liten, 20 grader som måttlig och 30 grader som grav skolios.

Snedställningen vid strukturell skolios beror på ojämn tillväxt av kotkropparna under tillväxtfasen i barndomen. Ofta finns ingen tydlig förklaring till varför den ojämna tillväxten sker. Omkring 80 % av strukturell skolios uppstår av okänd anledning, tillståndet kallas då idiopatisk skolios och kategoriseras efter när det upptäcks:

• Infantil    från födelse upp till tre års ålder
  • Juvenil    från tre års ålder upp till tio års ålder
  • Adolesent    från tio års ålder till avslutad tillväxt

Den tillfälliga formen av skolios, smärtskolios, kan leda till permanent skolios om muskelspänningarna som orsakar den inte behandlas i tid. Muskelspänningar som uppstår genom smärta, t ex vid ryggskott eller ischias, kan få ryggraden att vrida sig på grund av att kotorna i ryggen dras åt olika håll.

"Tydliga samband finns mellan skolios hos föräldrar och uppkomsten av skolios hos deras barn"

Vad kan en kiropraktor göra?
En kiropraktor kan hjälpa till med att hålla rörligheten uppe mellan kotorna i ryggen genom att behandla lederna i ryggraden. Krökningen kan då stanna upp genom att ryggraden behåller sin flexibilitet. Kiropraktorn kan också behandla nacken för att hjälpa till med att återställa ryggradens naturliga balans. Är ett snedställt bäcken det grundläggande problemet, som i vissa fall av skolios, kan en kiropraktor korrigera även det.

skoliosis

Tydliga samband finns mellan skolios hos föräldrar och uppkomsten av skolios hos deras barn. Även i de sammanhangen kan en kiropraktor vara till stor hjälp. Möjligheten att redan i ett tidigt skede i ett barns liv behandla ryggraden kan hjälpa till att stoppa utvecklingen av en kraftigare krökning av den. Klagar barn eller ungdomar på ryggont kan detta vara en skolios. Det är därför viktigt att lyssna och få en kiropraktor att kontrollera problemet och inte avfärda det som växtvärk.

Viktigt att komma ihåg är att för vissa är operation det enda alternativet. Oftast handlar det om människor som haft en krökt ryggrad sedan mycket ung ålder, eller till och med sedan födseln, där barnet sen hållits under kontroll av barnläkare. I många andra fall finns det dock goda chanser till lindring av problemen med hjälp av en kiropraktor.

Om du eller någon du känner har några symptom som följer det här mönstret hör då av dig till KiropraktorCentrum.